Ако сте привикнали да свързвате името на Паола Навоне с определения като създател на етно-стила в европейския дизайн, богата декоративност, смела еклектика, бъбриви детайли и взривяващи цветове, със сигурност ще ви направи впечатление промяната на изразните средства в последните работи на прочутата дизайнерка. Тоновете в колекции за фабрики като BAXTER , LANDO, EMU дори GERVASONE вече са в монохромната тоналност на сиво, бежово, бяло и черно, детайлите са съвършени, но не шумни, стилистиката пак е динамична, но някак балабансирана и философски вглъбена.
В проектите си за Fаlper пък Паола Новоне стига още по-далеко, придавайки на едно утилитарно помещение като банята персонални характеристики и то не какви да е, а обобщени от емблематичния образ на модерната жена – Коко Шанел. Промяната в стилистиката на Паола Навоне обаче всъщност е привидна и изцяло в линията на творческия й път.
Родена е в Торино, Италия и през 1973 година завършва архитектура в родния си град. От 1970 до 1980 година тя работи с групата „Алхимия”, една от най-прогресиращите формации за времето си в Италия. Животът й, а и светогледът на дизайнерката изцяло се променят, когато тя получава предложение за работа като консултант към ООН за мисиите във Филипините, Малайзия и Тайланд. След завръщането си от Азия през 1988 година Паола се установява в Милано, но вече съвсем не е същата.
Прогресивните й идеи в областта на архитектурата и дизайна вече са „премесени” с багрите и плетките на Азия, с устойчивостта на източните традиции и с магическата сила на екзотичния декор.
Откритието, че границите всъщност са само в нашето съзнание, се превръща в основен съзидателен импус за Паола Навоне, която и до днес не спира да преодолява ограниченията, както физически, така и стилистични, да оплита различните светове, да изважда динамика от пустотата и да успокоява и хармонизира несъвместими на пръв поглед парчета.
В дългата си и разностранна кариера тя с изключителна лекота балансира между образите на архитект, дизайнер, художествен ръководител, критик, преподавател, организатор на изложби и събития, автор на изделия за фабрика като Armani Casa, Emu, Knoll International, Alessi, Piazza Sempione, Mondo, Driade, Molteni, Natuzzi и Swarovski. От 1998 година Паола Навоне е арт-директор на Gervasoni, което и дава възможност да създаде поредица от цялостни лични колекции и да избистри собствения си дизайнерски стил, да създаде здрави основи на лична творческа философия.
За Паола интериорът не е просто сбор от група мебели, а наниз от разнообразни детайли, в който и най-малкото пиронче има значение.
Ето защо нейните колекции винаги включват аксесоари, текстил, осветление и множество помощни мебели. Геният на Паола е именно в способността да събере всички елементи, които често изглеждат на пръв поглед несъвместими и да ги представи като част от еднороден и хармоничен организъм.
През последните години поривът на дизайнерката за прекрачване на границите чрез преплитане на цветове, форми и традиции придобива друга гледна точка.
Пищността, плътността и екзотиката присъстват, но те се възприемат не с очите, а с ума и сърцето.
Смесването е не на багри, а на сложни шарки и текстури, монохромното сиво всъщност е натоварено с безграничен драматизъм от нюанси, а бялото и черното са предадени като цветове с история, които „помнят” случки и проектират асоциации.
В банята Coco за Falper Паола Навоне дори успява да олицетвори конкретно присъствие – на жена, силна, заради ясните си, но новаторски критерии за стил, лукс и естетика, и фина, заради дълбоката си и нежна чувствителност – легендарната Коко Шанел.
текст: Антоанета Салфидж за сп.“Наш дом“
1 Comment
Мисля си, че тя, заедно с Уркиола, определя основната насока, в която ще се развива дизайна в следващите години.