CERSAIE’2011: на пръв поглед

Jodlowa House
Стъклена къща в Краков от лондонски дизайнери
01.10.2011
Penka_S
АРХ. ПЕНКА СТАНЧЕВА: „Надявам се имитациите на дърво и мрамор в керамиката да не „залеят” банята”
03.10.2011
Bologna2

Антоанета Салфидж, София – Болоня

В края на септември в панаирния център на италианския град Болоня се проведе CERSAIE’2011 – 29-то издание на най-голямото международно изложение за керамика и оборудване за баня. На площ от почти 2 мил. кв. метра бяха изградени над 1000 щандови експозиции с най-новите продукти на водещи производители в сектора на банята и керамичната индустрия.

С какво се отличи CERSAIE’2011 на пръв поглед?

Първите мнения, очаквания и прогнози за тазгодишното издание на болонския панаир са крайно противоречиви.
Официозът Confindustria Ceramica, асоциацията, която е организатор на изложението, за пореден път безапелационно се похвали с ръст. Тази година според статистиката чуждестранните производители и посетители са с около 3-5 % повече в сравнение с преди, което пък от своя страна компенсирало намаления интерес към форума от страна на италианците.

Акцентът в общото мнение на участниците и посетителите обаче е коренно различен. Интересът към CERSAIE’2011 е в пъти по-занижен в сравнение с минали години. Един от най-сигурните барометъри за това е, че до панаирния град се стигаше с кола почти без да се попада в трафик, че имаше свободни паркинги и че пътеките по коридорите между палатите имаха цвят, т.е настилките можеха да се видят – все факти, които бяха немислими дори миналата кризисна година.


Какво видя BaniSpa.com?

На пръв поглед италианската керамична индустрия и производителите в сектора на банята изглеждат стабилизирани. Кризисният колапс е овладян, производствата са преструктурирани, пазарите са анализирани съобразно новите условия и дори вече работят нови маркетингови стратегии. Генералното ни топло чувство за баланс и успокоението, че пазарът е жив, да си признаем, бяха леко охладени от констатацията, че на CERSAIE’2011 липсваше нещо изключително характерно за този форум – иновационен дизайн. Повечето от фабриките, дори и най-големите, бяха експонирали на щандовете си колекции от преди една, та и две години. За разнообразие някои от моделите се предлагаха в нови цветове, форми и размери. Очакванията ни обаче за нови нестандартни визии и невиждани до днес технологии претърпяха тотален погром. И след като се убедихме, че е напълно безсмислено да се лутаме за иновации и авангарден дизайн, решихме, че е време да се вгледаме в новото лице на CERSAIE и да потърсим щрихите, които бележат новите му характеристики.

Изводът: Оптимистите умряха. Да живеят бруталните реалисти.

Преди време прочетох историята на един  мениджър на водеща американска компания. Когато го попитали, какъв е основният му принцип на управление, който го води към успеха, той се замислил и отговорил, че няма такъв. Споделил обаче, че преди години взел категоричното решение да убие оптимиста в себе си. Като висш офицер, участник във виетнамската война, попаднал в плен. „В затвора, разказал той, първо умряха оптимистите. Те бяха абсолютно сигурни че ще излязат след месец, че някой ще ги освободи, че за Нова година ще са си вкъщи. Малцина оцеляха след първите новогодишни празници в затвора. Аз реших,че няма да си поставям срокове и граници за нещата, които не зависят от мен. Исках просто да оцелея. Превърнах се в брутален реалист”.

Когато анализирам CERSAIE’2011 и отличителните му характеристики, никак не мога да се изолирам от сравнението с поведението на американския мениджър, който нарича себе си брутален реалист. Повечето италиански производители на керамика и представители на банския сектор бяха дошли на водещият международен форум не за да се покажат като на витрина, а защото така трябва, защото CERSAIE е част от бизнеса и когато си част от него, значи си част от пазара.

CERSAIE’2011 показа, че секторът е жив, на пръв поглед.

Представям ви един мозайечен фото-разказ от кадри, хванати с репортерския ми обектив, които макар и малко разхвърляно, надявам се, че ще предадат частици от настроенията, емоциите и цветовете в палатите на CERSAIE’2011.

Щандът на Antiche Fornaci D’Agostino  бе „изграден“ от червени люти чушлета. Да си призная, колекциите с керамика на тази италианска фабрика не са оставили никакъв вкус в паметта ми.


SICIS представи новата си колекция мозайка Orientale, която е инспирирана от икебана, традиционното японско изкуство за гледане и подреждане на цветя. Италианската фабрика скоро ще отвори поредния си международен шоу-рум – този път в Истанбул.



Умивалник на Artceram, който е инспириран от формата на чаша за кафе. Дизайнът е на Meneghello Paolelli Associati.

Ето още едни артистични умивалници на Artceram, които приличат на стоящи лампиони.

Снимката е от интересния щанд на Bmood. Продуктите на тази фабрика се създават изцяло от дизайнера Франческо Лукезе.



И ангелите трябва да ядат…


Писателят Паулу Куелю  се подписа и в банята.



Тази колекция с керамични плочки показва възможностите на модерните технологии да „изпишат“ фин релеф.


Графично от FAP ceramiche.



Артистичният писоар с форма на капка, наречен Drop. Дизайн на Meneghello Paolelli Associati за Hidra.



Освен с ретро визия  дизайнерската компания NewForm не успя да впечатли с нищо друго посетителите.


Blu-bleu, фабрика за вани, представиха мостра на вана за бебета. Тя е с хидро- и аеромасаж, мобилна е и може да се движи на колелата си. Цената й в момента е 2 000 евро. Тепърва предстои да разберем, дали пазарът ще я одобри.


Повечето производители на лири за баня показаха и модели на декоративни камини.

IRIS също пускат от гигантския гранитогрес. Той е с размери 3х1 метра и е ултра-тънък – само 3 мм. Тези габарити при гранитогреса явно трайно ще навлязат в пазарния портфейл. Специалистите твърдят, че те са добро решение за облицовка на стени и фасади. За под обаче дебелината 3 мм все още е компромис.



Щандът на Lаnd бе обзаведен с керамична решетка, имитираща патинирана ламарина. Релефите и извивките при керамиката вече са на границата на фантазията. Моделът е ефектен, но не е нов.



Това е керамика, не е дърво. Въпреки че на допир толкова доближава релефа на дървесния фладер, че дори ти се струва, че е топъл като него.


И това е керамика, не е кожа. Нито пък е капитонирана.


Светила в архитектурата и дизайна настъпват в света на плочките. Това е керамика с авторския дизайн на братята Бурулек за Mutina. За същата фабрика разработиха дизайн за плочки и Патрисия Уркиола, Родолфо Дордони и Токуджин Йошиока.

И този звездопад обаче е миналогодишен.

Вашият коментар